מורה דרך | מדריך טיולים - מסלול בעמק יזרעאל  
עברית
English

מסלול בעמק יזרעאל

עמק יזרעאל
 
 
רקע כללי על ההתיישבות בעמק יזרעאל במאה ה-19:
 
-           בתקופה העות'מאנית היה האזור מוזנח: בחורף היו שיטפונות ובקיץ הדרכים היו כה יבשות ומבוקעות שכמעט ואי אפשר היה לעבור דרכן עם עגלות סוסים. בנוסף, חיו שם בדואים שדרשו כספי "פרוטקציה" מאנשים שהתכוונו לחצות את האזור.
-           אוסישקין כותב על עמק יזרעאל בשנת 1891: העמק כמעט ריק מאנשים, מלבד הבדואים. הוא מספר על שיחה עם טמפלר גרמני שטוען שהעמק לא מתאים להתיישבות יהודית מכיוון שהיהודים רגילים לקנות שטח מעובד ומוכן, אך לא מסוגלים להכשיר קרקע מוזנחת בכוחות עצמם. אוסישקין נעלב והחליט להוכיח את ההיפך...
-           החל משנת 1860 קנו משפחות לבנוניות (כמו משפחת סורסוק) קרקע מהבדואים בארץ ישראל. הבדואים לא היו מעוניינים ברישום בעלותם על הקרקע ב"טאבו" (רשימת בעלות קרקע) של התורכים, מכיוון שבעלות על קרקע קשורה גם לתשלום מיסים ושירות בצבא התורכי.
-           מאוחר יותר, מכיוון שלא הייתה למשפחות הלבנוניות זיקה מיוחדת לאזור, הן מכרו את הקרקע למתיישבים או ארגונים ציוניים (לדוגמא ליהושוע  חנקין).
 
תחנת "רכבת העמק" בישוב אל רואי:

 
 
איך מגיעים- בכביש חיפה טבעון פונים ימינה לישוב אל רואי, עוברים את הישוב סמוך למכלי הנפט
פונים ימינה לשביל כורכר כמאה מ'. במקום סככה מוצלת,שירותים.
התחנה שוחזרה ביוזמה פרטית של נחום לוי תושב אל רואי שבהיותו ילד זכה לנסוע ברכבת העמק.
 
רכבת העמק:
 
 
-           המתיישבים היהודים הובילו את התוצרת החקלאית שלהם באמצעות שיירות גמלים לנמל עכו. כבר אז הם תכננו מסילת ברזל לעכו, אך לא הייתה להם אפשרות כספית לבנותה. ב- 1890 החלה חברה בריטית לבנות את המסילה, אבל גם היא לא הצליחה להשלים את התוכנית ובסופו של דבר נבנו רק כמה קילומטרים של אותה המסילה.
-           ב- 1895 החליט הסולטאן לבנות מסילת ברזל מדמשק למכה על מנת לאפשר גישה נוחה לעולי הרגל המוסלמים, שמחויבים להגיע למכה על פי דתם. הוא נתן למהנדס הגרמני Meissner לתכנן ולבצע את העבודה. המהנדס תכנן מסילה מחיפה דרך בית שאן וצמח לדמשק כדי לספק חומר בנייה למסילה למכה.
-           בשנת 1905 המסילה (הצרה) מחיפה לדמשק נחנכה והשתמשו בה עד שנת 1948, בשנה זו גשר הירמוך וקטעים גדולים מן המסילה נהרסו בהפצצות.



-           רכבת העמק נסעה לאט מאוד, בערך 20 קמ"ש. הנסיעה מכפר יהושע לצמח ארכה כשעתיים וחצי (לפחות מהר יותר מגמלים...). בישוב גשר הייתה ממוקמת תחנת הרכבת הנמוכה בעולם (יותר מ- 200 מ' מתחת לפני הים). בתקופה זו לא היה עדיין כביש בין עפולה לכינרת ורכבת העמק הייתה כלי תחבורה משמעותי ביותר, אשר אפשר וזירז את ההתיישבות הציונית באזור.
-           רכבת העמק אפשרה גם את פיתוח החקלאות, מכיוון שניתן היה להוביל את התוצרת הטריה (למשל חלב או פירות וירקות) במהירות וביעילות לחיפה.
-           רכבת העמק נבנתה כמסילה צרה. בתקופת המנדט הבריטי, הרחיבו את המסילה עם מסילה שלישית, כדי להתאים אותה לרוחב הסטנדרטי הבינלאומי. הבריטים גם חיברו אותה עם קווים נוספים: בשנות ה- 1920 היה אפשר לנסוע ברכבת במשך חמישה ימים מלונדון לקהיר – דרך ארץ ישראל!

-           עד היום ניתן לראות את תחנות הרכבת לאורך המסילה: למשל בחיפה, בית שאן, צמח, כפר יהושע, עפולה וטבעון .
שיא המהירות
-           בשנת 1916 שברה רכבת העמק את שיא המהירות של כל הזמנים בנסיעה על מסילה צרה. במקרה ייחודי ויוצא דופן הגיע קרון רכבת למהירות של 100 קמ"ש, מהירות שיא גם ביחס לכל כלי תחבורה אחר באותה התקופה. סיפור המעשה מתחיל עם הגיעה של טייסת מטוסי קרב גרמנית לקרבת מרחביה. הגרמנים ביקשו ליצור קרונות קטנים בעלי יכולת הנעה עצמית אשר ישנעו את החיילים והטייסים לאורכה של המסילה. מפאת החוסר במשאבים בימי המלחמה הוחלט לבסוף על ידי מפקד הקו, בעצת מפקדי הטייסת, להתקין על אחד הקרונות גוף ומנוע של מטוס אשר יצא משימוש.
-           בנסיעת הניסיון נקשר גוף המטוס לקרון היטב ומשהונע המנוע האיצה הרכבת למהירות שיא מסחררת. עקב יכולתו של מדחף המנוע ליצור דחף בכיוון אחד בלבד נגזר על נוסעי הקרון להגיע עד לחיפה ושם להסתובב בסובת רכבות מיוחדת ולשוב על עקבותיהם. בהמשך פותח הרעיון וגוף המטוס הותקן על ציר המאפשר סיבוב המנוע והמדחף. כך ניתן היה להפנות את הקרון לאחור גם ללא אותה סובת רכבות מיוחדת.
 
נסיעה לקיבוץ מרחביה: דרך כביש מס' 66 לצומת מגידו
בדרך עוברים את "פארק רמת מנשה": ניתן לנסוע בתוך הפארק עם מכונית או אוטובוס על כמה כבישי נוף יפים. מומלץ במיוחד בחורף.
נסיעה על כביש מס' 65 (כביש הסרגל) לעפולה
עפולה הוקמה בשנות ה- 1920 כמושבה, אבל התפתחה לאט מכיוון שכמה מאדמותיה היו שייכות למשפחות אמריקאיות שלא עלו ארצה כדי לקדם את המושבה.
השם עפולה ניתן למושבה על שם הכפר הערבי "פולה" שהתקיים שם קודם.
 
קיבוץ מרחביה:
 
בקיבוץ מרחביה קיים מרכז מבקרים עם שירותים. קבוצות החל מ- 20 אנשים יכולות לקבל הדרכה במקום בתיאום עם שלמה: 052-3638051
-           בשטח הקיבוץ נמצאה מצודה בשם La Feve מן התקופה הצלבנית (1101). המצודה לא נחפרה, פרט לכיפת אבנים אחת.
-           בתקופה העות'מאנית היה במקום כפר ערבי קטן בשם "פולה".
-           בשנת 1799 התחולל במקום קרב חשוב של צבא נפוליאון נגד התורכים: לוחמים ערבים ארבו ליחידות הצבא הצרפתי, שהיו תחת פיקודו של קלבר, וכמעט הביסו אותו, אך נפוליאון הגיע לעזרתם בדקה האחרונה. לאחר מכן, כינה נפוליאון את הקרב בו ניצח בשם "קרב תבור". הוא אומנם לא התרחש בהר תבור, אבל לשם זה יש קונוטציות חיוביות בעולם הנוצרי.
 
"חצר הקואופרציה" במרחביה:




-           בשנת ,1909 חנקין קנה את הקרקע במרחביה והביא לשם את אנשי השומר. אנשי השומר הכשירו את הקרקע והחזיקו את המקום עד שהגיע הגרעין המיישב.
-           בינואר 1911 הגרעין המיישב הגיע למרחביה: המקום הוקם כיישוב העברי הראשון בעמק יזרעאל שפעל עפ"י תוכניתו של פרנץ אופנהיימר – הקואופרציה. רעיון הקואופרציה היה להקים יישוב חקלאי על אדמות לאומיות תחת הנהגה מקצועית. הפועלים הרוויחו שכר דיפרנציאלי. אנשים רווקים ונשואים הרוויחו אותו שכר, כך שנוצרו פערים גדולים בין משפחות ורווקים. אנשי הקואופרציה בנו את החצר, בה בניין ציבורי גדול, אסם ושני בנייני מגורים, וניתן לבקר בה גם היום.
-           המתיישבים הגיעו עם העלייה השנייה ובהיותם היישוב העברי הראשון באזור הם היו צריכים להתמודד עם קשיים רבים, למשל עוינות מצד השכנים, שיטפונות ומכת ארבה. 90% מאנשי העלייה השנייה ירדו מן הארץ, מתו כאן או התאבדו עקב לחצים חברתיים ואידיאולוגיים גדולים.
-           במשך מלחמת העולם הראשונה הגיעה טייסת גרמנית למקום, הטייסים התיידדו עם המתיישבים ועזרו להם בעת מצוקה על ידי הפצצת הכפר הערבי "סולם", כי תושביו הציקו לאנשי מרחביה. הטייסת צילמה את צילומי האוויר הראשונים של ארץ ישראל.
-           בתום המלחמה הקואופרציה במרחביה התפרקה עקב מתחים חברתיים. בשנים 1918-1921, ימי העלייה השלישית, הוחזק המקום ע"י קבוצות ארעיות שונות.
-           בשנת 1929 לאחר מאורעות תרפ"ט, הקימו את קיבוץ מרחביה חברים מתנועת ה"שומר-הצעיר" מגליציה. קיבוץ מרחביה התפרסם בתנועה הקיבוצית, בין היתר בגלל חבר הקיבוץ מאיר יערי שהיה ממנהיגי השומר הצעיר, ובגלל היות הקיבוץ עצמאי בדעותיו ומורד במוסכמות.
 
תל שימרון:


 
בצומת נהלל נוסעים לכיוון הישוב תימרת. לפני הישוב יש פניה שמאלה לכיוון בית הקברות של נהלל. התל נמצא סמוך לבית הקברות.
 
-           שימרון מוזכר בספר יהושע פרק י"א, פסוק א: "וַיְהִי, כִּשְׁמֹעַ יָבִין מֶלֶךְ-חָצוֹר; וַיִּשְׁלַח, אֶל-יוֹבָב מֶלֶךְ מָדוֹן, וְאֶל-מֶלֶךְ שִׁמְרוֹן, וְאֶל-מֶלֶךְ אַכְשָׁף." יהושע ניצח בקרב את המלכים של חצור, מדון, שמרון ואכשף.
-           על התל נמצא מגדל שמירה מתקופת הבריטים.
 
מושב העובדים נהלל:



 
-           נהלל הוא מושב עובדים בצפון עמק יזרעאל, והוא מושב העובדים הראשון בארץ. משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. קרוי על-שם עיר מקראית בנחלת שבט זבולון, ששמה התגלגל לשם מהלול בתקופת המשנה, וממנו לשם הכפר הערבי הסמוך - מעלול. היישוב תוכנן על ידי האדריכל ריכרד קאופמן. במושב 75 משקים חקלאיים.
-           המתיישבים הראשונים של נהלל, אנשי העלייה השנייה והשלישית, עלו לארץ בשנים 1904-1914 ממזרח אירופה. לאחר שעבדו כעשר שנים ויותר במושבות ובחוות חקלאיות הם רכשו ניסיון חקלאי ורצו ליצור מבנה התיישבות חקלאי חדש. הם היו חברי מפלגת "הפועל הצעיר" ובחרו להקים מושב עובדים שעל פי הרעיון מבנהו הכלכלי יהיה כמו של קיבוץ, אך הוא ישמר את התא המשפחתי (דחייה של הלינה המשותפת).
-           אליעזר יפה היה המנהיג הרוחני של הקבוצה וקבע חמישה כללים עבור המושב:
1)         הלאמת הקרקע
2)         צמצום שטחים (כל משפחה מקבלת שטח שהיא תצליח לעבד)
3)         משק מעורב (כמה סוגים של חקלאות)
4)         אספקה עצמית
5)         עבודה עצמית (עבודה יהודית)
-           המושב נהלל היווה צורת התיישבות חדשה. רבים מן התושבים היו משכילים מאוד וכמה אנשי צבא מפורסמים יצאו מן המושב, לדוגמא: משה דיין.
-           המושב תוכנן בצורה מעגלית עם בניינים ציבוריים באמצע, כך שהיה צריך לבנות בתי מגורים נוספים באמצע כאשר אנשים חדשים הצטרפו.
-           חנה מייזל הקימה בית ספר חקלאי ליד המושב.
 
 
 
 


עמוד ראשי  |  אודות  |   מפת אתר  |  הצהרת פרטיות  |  יצירת קשר
Drop Studio - דרופ סטודיו
© Drop Studio 2009
עיצוב אתרים, בניית אתרים - דרופ סטודיו.

תפריט מנהל



התנתק מהניהול

משרד התיירות רשות הטבע והגנים דידו סנטר טיולים בצפון
מורה דרך מדריך טיולים בגדי הריון שרת וירטואלי מלכה בגדי הריון