מורה דרך | מדריך טיולים - נחל כלח וגלים מסלול מעגלי

נחל כלח וגלים מסלול מעגלי

נחלה כלח וגלים מסלול מעגלי

איך מגיעים
לבאים מכביש 4 פונים מזרחה בצומת בית אורן. עוברים על יד תחנת מידע של רשות הטבע והגנים ומגיעים לגשר בצומת האגם. ממשיכים עם הכביש שמאלה במעלה ההר ,עוברים את כלא דמון ולאחר כק"מ מגיעים לצומת "דמון". כמאה מ' לפני הצומת רואים סימון שבילים כחול ושלט המורה לנחל כלח וגלים. יש אפשרות להחנות הרכב בצומת "דמון" ולחזור ברגל עד הסימון שבילים הכחול. כמו כן יש אפשרות לפנות צפונה בצומת דמון (לכיוון האוניברסיטה) להמשיך כ200 מ' עד למגרש חניה הנמצא בצד שמאל של הכביש . שם יש להחנות את הרכב וללכת רגלי מערבה בין שולחנות הפיקניק ולרדת שמאלה לערוץ נחל כלח שם ליד קבוצת עצי האלון תפגשו את סימון השבילים הכחול.
המסלול המעגלי
תחילת המסלול כאמור בצידי הכביש סמוך לצומת "דמון". הליכה של כ200 מ' בשדה פתוח על פי הסימון הכחול תוביל אותנו  לקבוצת עצי אלון מצוי. כאן נפגוש את המסלול המסומן בכחול בערוץ הנחל המתחתר בירידה חדה מערבה.

משני הצדדים רואים עצי אלון מצוי ובצידם או על חלק מהם מטפסים מיני מטפסי החורש : קיסוסית קוצנית, פואה ,ןאספרגוס החורש. בין העצים ניתן להבחין מידי פעם גם בעצי קטלב עם גזעם האדום וכמובן עצי האלה הארץ ישראלית. בקטעים מסויימים הדרך תלולה מאוד ויורדת בין סלעים גדולים וחלקים.

ישנם מקומות שרצוי לרדת עם הטוסיק. לאחר כק"מ וחצי נגיע לקיר בנוי מעין סכר שאינו מאפשר מעבר. השביל מטפס ימינה מהקיר אל גשר ובו שביל גיפים רחב.

כאן יש פיצול שבילים אדום וכחול.

הפניה שמאלה על השביל בסימון האדום דרומית מערבית ,תוביל אותנו אל בית אורן. המשך השביל הכחול יוביל אותנו להמשך הנחל ונחל גלים עד סוף המסלול בקרבת טירת הכרמל.
אנו נמשיך בשביל האדום צפונה (ימינה) ,ולאחר מספר מטרים נראה תצפית מרהיבה מערבה אל הים התיכון ושיפולי הכרמל מבעד לקניון ושני סלעים אדירים. השמאלי הוא צניר גדול ומרשים.

אנו ממשיכים במעלה השביל עוד כ200 מ' עד למפגש סימוני שבילים ירוק ואדום. אנו נמשיך ימינה בשביל הירוק במעלה ההר בתוך ערוץ נחל תלול. מיד בכניסה לערוץ נבחין בעת קטלב רחב ממדים ומרשים אשר שורשיו האדומים מצדיקים את סיפור האגדה בדבר הבן שרצח את אביו במקל ,זרק את המקל והוא נבט על הארץ היכה שורשים אדומים וצמח עץ הקטל-אב.

נמשיך במסלול הירוק. העליה תלולה עד שנגיע לגדר ושער בצידו. הגדר והשער הינם שריד מגידור חלק גדול בכרמל לצורך הקמת שמורת "חי בר כרמל" . עד השריפה הגדולה בשנת 1989 שבה חלק גדול מהחורש עלה באש ואיתו רבות מחיות החורש כולל היחמורים שהובאו לכאן לצורך גידולם ושחרורם לטבע.
כאן נבחין בסימון שבילים נוסף שקוף (שני פסים לבנים ובניהם אין כל צבע ). הסימון השקוף אומר לנו שבסופו יש לנו נקודת תצפית יפה או נקודת התעניינות מיוחדת.
נפנה לאורך הגדר וצמוד אליו על פי הסימון השקוף עד הגיענו ל "צניר" יפפה עליו נוכל לשבת לתצפית מרהיבה מערבה על "שויצריה הקטנה" והים התיכון.

אנו נחזור על עכבותינו עד לשער והסימון הירוק. נמשיך בסימון הירוק במעלה ההר עוד כ150 מ' עד לחניון "שויצריה הקטנה" שם החנינו את הרכב השני
אנו נעלה מהחניון בשביל המסומן בסימון שבילים כחול  במעלה ההר. לאחר כ 200 מ' נראה שוב סימון שבילים שקוף אשר תוביל אותנו לתצפית מרהיבה היא "הצוק".
נחזור לשביל המסומן בכחול ונעלה איתו לרחבת החניה של "חניון הצוק". שביל גיפים מימין לחניון הצוק עולה עד סמוך לכביש עוספיה אוניברסיטת חיפה. השביל נמשך בצמוד לכביש עד החניון של צומת דמון שם החננו את המכוניות