מורה דרך | מדריך טיולים - המג'רסה טיול רטוב
English

המג'רסה טיול רטוב

המג'רסה

מקור השם מג`רסה, הוא כנראה  בשל טחנת קמח שהייתה במעלה הנחל וגרסה את החיטה.המג'רסה בנוי ממספר נחלים  הנמצאים בבקעת בית ציידה, שהם יובלים של נחל דליות  דרך הבקעה ( הבטיחה) מתנקזים הנחלים שפמנון , דליות (מג'רסה) ומשושים שאליו מתנקזים יהודייה והזויתן. שלושתם עם כניסתם לכינרת נקראים הזאכי ומגיעים מרמת הגולן ונהר הירדן בחלק הצפוני של הבקעה.

איך מגיעים

מכביש 92,כביש עין גב צומת יהודיה מגיעים לצומת מעלה גמלא. בצומת פונים מערבה לכיוון הכינרת.נוסעים בכביש אספלט כ -300 מ' ומגיעם לצומת T. בצומת יש לפנות ימינה על פי הסימון הכחול והשלט "מג'רסה" נוסעים עוד כ500 מ' עד צומת דרכים המשך הכביש שביל שחור לזאכי ושביל מסומן בכחול שמאלה עד הכניסה לשמורה.נכון ליולי 2009 כשמגיעם מכביש 92 לצומת T אין לפנות ימינה על פי הסימון מכיוון שהמשך השביל המסומן בכחול חסום בשל עבודות כביש לכן יש לפנות שמאלה על פי שלט גדול בצבע אדום . בהמשך הדרך יש שלטים עד לכניסה לשמורה. הכניסה בתשלום על פי התעריפים הנהוגים ברשות הטבע והגנים. חיילים עם פנקס חוגר כניסה חינם.

המסלול הרטוב

המסלול מתחיל במרכז החניון בצד הצפוני שלו. שביל סלול ומסומן מוביל אל אפיק הנחל. כאן יש שלט למסלול הרטוב או למסלול היבש. המשך השביל מוביל למסלול הרטוב. המסלול היבש הוא לאורך הגדה הדרומית של הנחל קרוב למים.
המסלול הרטוב מצריך הליכה בתוך המים. יש צורך לנעול נעלים ולא סנדלים מכיוון שבנחל חלוקי נחל גדולים ואבני בזלת גדולות שניתן למעוד ולהחליק.
מיד עם הכנסנו לנחל נראה צמחיית מים עשירה : הפתל הקדוש ,הרדוף הנחלים , קנה מצוי ,ערבה מחודדת ושנית גדולה

.בתחילת המסלול גובה המים בקיץ הוא עד גובה הברכיים. המסלול מתפתל מתחת לסכך כמו ג'ונגל שנוצר מהמטפסים השונים הגדלים בנחל.בין לבין ניתן להבחין בגפן היין ומילה סורית.

בתוך המים מיני דגיגים , סרטנים ושפריריות שחגות מעל המים ומחפשות כר נחיתה נח כמו גזעי עצים או סלע בולט.

לאחר מספר פיתולים מגיעים לבריכה רחבת ידיים

.עומקה מגיע לגובה מותניים. בהמשך הבריכה שוב ערוץ הנחל מתפתל עד שמגיעים לרחבה שבצד שמאל שלה ישנם מדרגות עם סימון יציאה לגדת הנחל.

ניתן להמשיך את המסלול . כאן הנחל מתרחב קמעה ועמוק קצת יותר. כאן המים בקיץ מגיעים עד המותניים. ממשיכים כ300 מ' נוספים עד לבריכה גדולה שבקצה שלה שלט סוף המסלול.

הנחל ממשיך ימינה אך כאן לא מומלץ ואף מסוכן להמשיך. כאן אפשר לצאת שמאלה ולחזור בשביל עד החניה.

מומלץ לחזור בתוך המים את אותה הדרך שעשינו.