מורה דרך | מדריך טיולים - נחל תבור
English

נחל תבור

איך מגיעים
בכביש 65 מעפולה לצומת גולני פונים ימינה בפניה לישובים עין דור ,קיש וגזית. נוסעים כ5 ק"מ עד צומת גזית. בצומת פונים ימינה לכיוון קיבוץ גזית. עוברים על יד הכפר מצר ומגיעים לגזית. חוצים את הקיבוץ בהמשך הכביש. על יד הרפת פונים שמאלה ואחרי 50 מ' ימינה אל השער האחורי של הקיבוץ. ממשיכים בשביל עפר טוב ועביר לכל סוגי הרכב (כולל ביום גשום),700 מ' ומגיעים לפניה ימינה לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. סמוך לפניה ישנו מגרש חניה בשטח עפר. זוהי נקודת ההתחלה.
אפשרויות המסלול
1.     אפשר לפנות ימינה לפי סימון השביל האדום וללכת איתו עד לנחל. בנחל נפנה שמאלה לסימון שבילים כחול שיוביל אותנו בערוץ הנחל ואחר כך במעלה ההר עד הסימון שבילים האדום בחזרה לרכב.
2.     אפשר להמשיך באותו שביל בו הגענו 300 מ' עד מפגש סימון שבילים כחול ושחור. נפנה ימינה בכחול אשר יוביל אותנו במדרון תלול עד ערוץ הנחל. נמשיך עם הסימון הכחול כ2- ק"מ עד לסימון שבילים אדום איתו נעלה חזרה לנקודת המוצא.
מה לבחור
לדעתי עדיף לבחור באפשרות הראשונה היינו להתחיל במסלול האדום. עד ההגעה לנחל ההליכה היא כל הזמן בירידה ומדובר בקטע שאורכו כ3- ק"מ אותו עדיף לעשות בירידה מאשר בעליה. אומנם בסוף המסלול יש עליה תלולה וקשה אך היא קצרה. מדובר לעלות רק עד ראש ההר.

המסלול
המסלול על דרך עפר הפונה אל דרום מזרח. לאחר כ-1 ק"מ רואים בצד ימין נקודת תצפית מדהימה. זוהי תצפית על שמו של החייל אלעד ליטווק בן קיבוץ גזית שנפל בקרב בהר דוב.
מכאן אפשר לראות את כוכב הירדן , נחל תבור הזורם מזרחה עד עמק בית שאן.

ביום עם ראות טובה אפשר לראות את הרי הגלעד.
אנו חוזרים לשביל וממשיכים איתו מזרחה. השביל פונה דרומה ואחר כך מזרחה ושוב דרומה עוד 2 ק"מ עד שנגיע לאפיק הנחל. כאן נראה שלט סימון שבילים כחול ואדום. האדום מצביע על הדרך בה הגענו והכחול ימינה ושמאלה אל השביל שצמוד לנחל. אנו נמשיך שמאלה לכיוון צפון.

לאחר כ-1 ק"מ נחצה את הנחל אל גדתו השנייה סמוך לעץ דקל גדול ונמשיך עם הסימון בתוך קניון הבזלת.

נפגוש כאן צמחיית נחלים טיפוסית: הרדוף הנחלים , שיזף מצוי ,שקד ,שיטה מלבינה ,ליבנה רפואי ,אלה אטלנטית ,שיח אברהם ,ערבה מחודדת.
בחודשים ינואר ופברואר ניתן למצוא כאן מרבדים גדולים של תורמוס

ההרים ,כלניות ורקפות.
בדרך נראה גם בריכות ומפלי מים קטנים.

בשלב מסוים השביל הכחול יפנה שמאלה למעלה ההר. אנו עולים בעליה תלולה. באמצע ההר נראה נקודת תצפית מרהיבה אל הנחל

וכן במבט צפונה נראה תל כנעני- תל רכש.

בתל יש סימנים של חפירות ארכיאולוגיות. במבט יותר צפונה רואים היטב את הר תבור שבולט בגובהו וביופיו.

בסוף העליה נגיע לצומת סימון שבילים. הכחול פונה ימינה לדרך עפר והירוק שמאלה מקיף את הפרדס הסמוך ונפגש שוב בשביל האדום.
אנו נמשיך בשביל הכחול ,נעבור דרך שער הולכי רגל פתוח עד למפגש שבילים שחור ואדום. אנו נפנה שמאלה לשביל המסומן באדום עוד 300 מ' עד נקודת ההתחלה.
דגשים
1.     אורך המסלול כ -6 – ק"מ . זמן הסיור המשוער מתחילת המסלול הוא 4 שעות. על כן אין לצאת ביום חורפי אחרי שעה 1430.
2.     בחודשי החורף ובעיקר לאחר הגשמים הדרך בערוץ הנחל בוצית וניתן להחליק בין הסלעים והאבנים. יש להיזהר ולהצטייד בנעלי הליכה טובים.
3.     יש לקחת כ-2 ליטר מים לאדם.
4.     הדרך איננה מוצלת. בחודשי הקיץ החום בלתי נסבר ויש סכנת התיבשות. ייתכן גם שהערוץ יבש בחלקו. כך הזמן הטוב ביותר הוא: חורף ואביב.
5.     לאחר הגשמים יש להזהר בנסיעה במכונית פרטית בשביל המסומן אדום המוביל לערוץ הנחל מפני שקיעה והחלקה בבוץ. במקום יש הרבה חילוצים.
6.     בתוך הנחל אין קליטה לסלולר.יש להודיע לכך לקרובי משפחה על מיקומכם ושתהיו ללא קליטה כ שעתיים.