מורה דרך | מדריך טיולים - שביל ישראל-קטע 2

אורך המסלול- 18 ק"מ
נקודת מוצא- "האריה השואג" בתל חי
נקודת סיום-מצודת כח
דרגת קושי- בינוני עם הרבה עליות מתונות.
מפת סימון שבילים- מפה 1

קטע 2 של שביל ישראל מתחיל באנדרטת "האריה השואג" קבר אחים של טרומפלדור וחבריו בבית העלמין של קיבוץ גלעדי.(1). בתום הביקור נגיע אל כביש 9977. נחצה את הכביש סמוך לפסל משה 1918 פסלו של בוריס כץ .  "משה" מוצב כשהוא פונה לירושלים ומפנה גבו ל"אריה" השואג אשר שאגתו כלפיהחרמון והגולן. מסר הרוח של משה רבנו עונה למסר הגוף והאומץ של "האריה". לוחות-הברית שבידי "משה" עונים תשובתם היהודית לפאגאניזם האשורי של "האריה".  אם נדייק שביל ישראל מקיף את בית הקברות ממערב ,חוצה את הכביש יורד במדרגות אבן אל מנהרה מתחת לכביש ומגיע לפסל משה. בכל מקרה כמה מטרים מזרחה והשביל פונה פניה חדה מערבה. יורדים במדרגות לאורך השביל. שביל זה נקרא שביל הפצועים. דרך שביל הפצועים פינו אנשי כפר גלעדי את פצועי תל-חי ובניהם את טרומפלדור שנפטר בדרך.
השביל יורד במתינות לכיוון השער הצפון מערבי של מכללת תל חי וחצר תל חי. בדרך יש תצפיות ובהם סיפורי מקום חרוטים על לוחות המוקמים על סלעי בזלת. בין הסיפורים והתמונות ישנם סיפורי הקמת תל חי וכפר גלעדי.
כ50 מ' לפני שער כניסה למכללה השביל מורה ימינה בפניה חדה. יורדים אל הערוץ כ-50 מ'. מולנו רואים גשר אבן צר ותלוי שאי אפשר לעבור עליו. זהו אחד מהפסלים הסביבתיים של דרך הפסלים – פרויקט אומנותי שבו הוזמנו אומנים להציב את יצירותיהם בסביבה באמצע שנות ה80. במקום יש גם רמזור תלוי באמצע שום מקום בוואדי .
אנו נפנה ימינה היינו לצפון מערב. נעלה במעלה הוואדי בעליה מתונה כ700 מ'. השביל מתקרב מאוד אל כביש 9977 ובשלב מסוים כמעט ומתחבר אליו. דבר זה יוצר תסכול ומחשבה מדוע לא הגענו מהאריה השואג ישר לכאן על הכביש היינו חוסכים קילומטר אחד. כנראה שמסמני שביל ישראל רצו שנעבור בשביל הפצועים ובגן הפסלים.
בהגיענו אל רחבה גדולה סמוך לכביש אנו נראה שלט הדרכה גדול של שביל ישראל ומפת האזור. הסימון של שביל ישראל מראה לנו על כביש שעולה במתינות מערבה. עמוד משולט מראה לנו שהשביל לכיוון מזרח מוביל לגבעת הפסלים והכביש מערבה כאמור להמשך שביל ישראל. אנו ממשיכים בכביש אספלט צר הפונה לאחר כ100 מ' דרומה. אנו נמשיך בכביש בעליה מתונה עוד כ800 מ' ונראה בצד ימין תחנת שאיבה מגודרת. בדרך נראה אלונים יפים. בעצם אנחנו נמצאים על דרך נוף ההופך לדרך כורכר ובעליות תלולות סללו אספלט להקל על העליות. הדרך מתעכלת בירידה מתונה ימינה. כאן שוב הכורכר הופך לדרך אספלט. בתום הירידה הכביש פונה שמאלה בעליה ארוכה ומתמשכת. אנו נספור עוד קילומטר וחצי  ואנו נגיע למקום מקסים "עין רועים" (2). זהו מקום מצוין להפסקת אוכל וקפה. קק"ל הקימה במקום חניון יפה ליד שוקט ותעלות להשקיית בקר. המים ירוקים מאצות. במקום יש זרימה של מים אך נראה שהם מובאים בצינור.
מעין רועים השביל כורכר ממשיך ומתעקל עוד כ 3 ק"מ על צלע ההר כאשר בדרך נראית קריית שמונה ועמק החולה במלוא הדרם. בשלב מסיים השביל פונה ימינה –מערבה ופניה חדה דרומה. בדיוק בפינה יש סימון צומת סימון שבילים אדום וירוק. הירוק ביחד עם שביל ישראל עובר על דרך הנוף ומלווה אותנו כל העת דרומה. השביל האדום מוביל אל מצוק רמים מסלול גיאולוגי.
המצוק נוצר לפני כ-4 מליון שנה בעת ההתרחשות של השבר הסורי אפריקאי. המביט אל המצור רואה מעין חלון גיאולוגי של שכבות עתיקות המונחות זו על גבי זו. כאן השכבות חשופות. המראה מרהיב. לאחר קילומטר אחד מגיעים לפארק גיאולוגי ולכביש היורד מהפארק מזרחה אל קרית שמונה.  אנו נעבור מתחת לרכבל של צוק מנרה. בצידו המערבי דרומי של הפארק על גבי עמוד עץ יש סימון של שביל ישראל המראה על המשך שביל האספלט מערבה. אנו נעלה בעליה בינונית מערבה. השביל פונה במתינות דרומה. אנו כל הזמן במגמת עליה. הדרך נעשית קשה בשל העובדה שאנו כל הזמן עולים. בצידי הכביש יש צמחי לוע הארי הפורחים בתחילת האביב. מימין ומשמאל אנו נפגוש את כליל החורש במלוא פריחתו ותפארתו. השביל שוב נהפך לשביל כורכר. אנו נמשיך עם הסימון עוד כ 3 ק"מ והשביל פונה פניה חדה שמאלה. עכשיו אנחנו על דרך עפר משובשת פונים מזרחה ואחר כך דרומה. עוד 2 ק"מ ואנו נראה משמאל תצפית ליפא גל.
 התצפית לזכרו של איש קק"ל  ליפא גל נעשתה על ידי בני משפחתו וחבריו מקק"ל. אנו ממשיכים בשלוחת ההר בשביל עיזים צר והשביל ממשיך דרומה ואחר כך מערבה. ממולינו במרחק אווירי של 2 ק"מ אנו רואים את האנטנה של בסיס מגב במצודת ישע. אך בל נטעה בינינו לבין מצודת ישע מפריד נחל קדש החותר עמוק ממערב למזרח אל עמק החולה. על כן שביל ישראל פונה כאן מערבה כק"מ 1 עד שנפגש עם כביש 886 המוביל מצומת ישע לקיבוצים מנרה ומשגב עם. בכביש אנו פונים חדות שמאלה היינו דרומה. הולכים בשולי הכביש כמה עשרות מטרים ואז פונים שמאלה אל תוך שמורת נחל קדש. הירידה אל ערוץ נחל קדש תלולה מאוד ומצריכה אחיזה בברזלי אחיזה תקועים בסלע. הסימון מוביל בתוך הערוץ. בתחילה בגדתו הצפונית ואחרי כמאה מ' חוצים את הערוץ לגדתו הדרומית. לאחר החציה הסימון מוביל אותנו בחזרה במעלה הערוץ אך על גדתו הדרומית. לאחר טיפוס קשה של כמאה מ' הסימון מוביל אותנו לכיוון דרום מזרח בעליה מתונה אל מחוץ לערוץ הנחל. אנו נמשיך עוד כ500 מ' מזרחה עד שנגיע אל שער בגדר. אנו לא נעבור בשער אלה נמשיך בשביל צמוד לגדר עוד כ 300 מ' עד שנבחין בפניה ימינה במעלה השביל אל משטרת מצודת ישע. בדרך נבחין בבונקרים משנת 1948. בסמוך אליהם שלט המתאר את הקרב על מצודת ישע
מצודת כח - נבנתה על-ידי הבריטים בשנת1938. ב1948-.4.15 מסרו הבריטים את המצודהלידי הערבים. המצודה חולשתעל צומת דרכים חשוב בו נפגשים כביש הצפון והדרךליישובי הר נפתלי. גם
כביש ראש פינה - מטולה נשלט על ידה. בשל חשיבותההאיסטרטגית הוחלט
לפעול מיד כנגדה ולכבשה. המשימה הוטלה על יחידה מגדוד 11 שלחטיבת
גולני ויחידה מן הגדוד השלישי של הפלמ"ח.הנסיון הראשון לכיבוש המצודה היה בלילה שבין ה15 ל-16 באפריל 48.כשעלה השחר נתגלו כוחותינו שהיו בשטח נחות בפני האויב. ניתנהפקודתנסיגה, שבוצעה תוך לחימה בתגבורות ערביות. לוחמי הפלמ"ח לחמובגבורהתוך שהם מנסים להגיש עזרה לחבריהם. בקרב זה נפלו 22 לוחמי פלמ"חורביםנפצעו.
ניסיון כיבוש נוסף של המצודה נערך במסגרת מבצע "יפתח" בלילה1948-.5.15-16. אש האויב שותקה בעזרת 2 תותחים 20 מ"מ .לוחמיהגדוד השלישי פרצו לכפר נבי יושע וממנו לעבר המצודה. הם פרצוגדרותתיל, אולם הסתבר שנאלצו להשתמש לצורך זה בכמות גדולה של חומר נפץוכמותחומר הנפץ שנשארה בידיהם לא הספיקה לפריצת קיר המצודה. הוטל מצורעלהכוח הערבי שישב במצודה. בליל ה48-.5.17 הטיל מטוס פרימוס )אוסטר( ישראליכמה פצצות תבערה על המצודה. הפצצות לא פגעו ביעד, אך היה להןערך פסיכולוגי גדולביותר. כשפרצו כוחות הפלמ"ח אל המצודה עם בוקרמצאוה נטושה. עוד שני לוחמיםנפלו מפגז שנורה לעבר המצודה שהייתה בידנו. בקרבות עלכיבוש מצודת ישע נפלו עשריםושמונה לוחמים ומכאן כינויה מצודת כ"ח.