מורה דרך | מדריך טיולים - אתרים נוצרים בהר הזתים  
עברית
English

אתרים נוצרים בהר הזתים

מקומות קדושים לנוצרים בהר הזיתים
מבוא: משמעות המילה "משיח" ביהדות ובנצרות
-          משיח = מישהו אשר משחו אותו בשמן. בתקופת המקרא נמשחו מלכים, כלומר המילה משיח מתייחסת למלך. בניגוד לכך, בברית החדשה המילה משיח מתייחסת לישו בלבד.
-          היו קיימים מספר סוגים של משיחים:
1)      משיח השם: בתקופת בית ראשון המשיח נחשב כמשוח על ידי האלוהים, אשר העניק לו את הסמכות למלוך על העם. טקס המשיחה בפועל בוצע על ידי נביא מוסמך.
2)      משיח בן דוד: לדוד ניתנה ההבטחה ששושלת בית דוד תמלוך לעד. שמואל ב', פרק 7, פסוק י"א – י"ז: "וּלְמִן-הַיּוֹם, אֲשֶׁר צִוִּיתִי שֹׁפְטִים עַל-עַמִּי יִשְׂרָאֵל, וַהֲנִיחֹתִי לְךָ, מִכָּל-אֹיְבֶיךָ; וְהִגִּיד לְךָ יְהוָה, כִּי-בַיִת יַעֲשֶׂה-לְּךָ יְהוָה.  יב כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ, וְשָׁכַבְתָּ אֶת-אֲבֹתֶיךָ, וַהֲקִימֹתִי אֶת-זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ; וַהֲכִינֹתִי, אֶת-מַמְלַכְתּוֹ.  יג הוּא יִבְנֶה-בַּיִת, לִשְׁמִי; וְכֹנַנְתִּי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ, עַד-עוֹלָם.  יד אֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב, וְהוּא יִהְיֶה-לִּי לְבֵן--אֲשֶׁר, בהעותו, וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים, וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם.  טו וְחַסְדִּי, לֹא-יָסוּר מִמֶּנּוּ, כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מֵעִם שָׁאוּל, אֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מִלְּפָנֶיךָ.  טז וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד-עוֹלָם, לְפָנֶיךָ:  כִּסְאֲךָ, יִהְיֶה נָכוֹן עַד-עוֹלָם.  יז כְּכֹל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וּכְכֹל הַחִזָּיוֹן הַזֶּה--כֵּן דִּבֶּר נָתָן, אֶל-דָּוִד."
3)      כהן המשיח
4)      משיח שקר
-          המשיח נמשח על ידי נביא מוסמך. בתקופת המקרא היו גם משיחים, אשר משחו את עצמם ונמשחו על ידי אנשים לא מוסמכים. המילה הלטינית, אשר מכונה שליט כזה היא Usurpator. בתקופתו, דוד נחשב לUsurpator בניגוד לשאול שהיה מוכר כמשיח השם. דוד נמשח בסתר בתוך ביתו, שנים רבות לפני שהפך למלך. במהלך מלוכתו הוכר בדיעבד על ידי העם כמשיח מכיוון שהצליח במעשיו ולכן האמינו שאלוהים רצה ותמך בו.
מקום הרוע בעולם:
-          בעיה: למה ברא האלוהים הטוב את העולם ואת האנושות כולל הרוע?
-          לפי המסופר בספר בראשית, החושך = הרוע היה קיים במרחב כבר לפני בריאת העולם. בראשית, פרק 1, פסוק ב': "וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם."
-          אדם וחווה חיו יחד עם אלוהים בגן העדן. לאחר שהם אכלו מן הפרי האסור, הם הכירו באופציה לבחור את הרע במודעות. לפניכן חיו תמימים כמו ילדים או חיות.
-          פירוש: אלוהים גירש אותם מגן העדן כדי להציל אותם. לאחר שהיו נגועים בטומאה גופנית ורוחנית (כלומר אחרי שיכלו לחטוא ולבחור את הרע במודעות), הם הפכו לפגיעים. הם לא יכלו לעמוד יותר בקרבה ובאנרגיה האלוהית, אשר הורסת כל אדם טמא. לכן, האלוהים דאג ליצור מרחק בינו לבין האנושות הטמאה וכך אפשר היה להמשיך את הקשר. אך, הריחוק מן האלוהים הוביל לחטאים נוספים.
-          אלוהים התכוון להקטין שוב את המרחק בינו לבין האנושות ולכן בחר אדם צדיק יחסית – נח – והשמיד את שאר האנשים על ידי המבול. נח היה אמור לבסס דור חדש מתוקן, אך זמן קצר אחרי שניצל, התחיל גם הוא לחטוא (השתכר והתפשט באוהלו), כמו כן צאצאיו (בנו ראה את ערוותו). אלוהים הבטיח לנח לא להשמיד שוב את כל האנושות ולכן בחר בעם אחד שהיה אמור להכיל את האלוהים עבור כל האנושות. אך גם העם הזה לא עמד בציפיות וחטא. אלוהים בחר בפשרה: הוא לא המשיך לגור בקרב כל העם, אלא רק בתוך המשכן (=בית האלוהים). אל תוך המשכן נכנסו רק כוהנים, אשר היו צריכים להקפיד על טהרה מוחלטת. אדם טמא לא היה שורד את קרבת האלוהים.
-          הכוהנים והמלכים נחשבו כמתווכים בין העם לבין אלוהים. הכהן הגדול סיכן את חייו כאשר נכנס פעם בשנה בים הכיפורים בשם כל העם אל תוך קודש הקודשים... הכוהנים, אשר חייבים לחיות בצורה טהורה מאפשרים בכך לעם לחיות בטומאה ובחטא. אך, בתקופת בית שני, כוהנים רבים היו מושחתים וחטאו בעצמם.
-          את הרעיונות הללו אימצו הנוצרים מן היהדות.
דמות המשיח:
-          בתקופת בית שני היהודים היוו את הרוב בירושלים. היה להם בית מקדש אך לא מלך משלהם, כלומר לא היתה להם עצמאות מדינית, אלא הם חיו תחת שלטון רומי. לכן, היהודים חיכו ושאפו לגאולה מדינית. המשיח, לו הם חיכו, היה אמור להביא עצמאות מן הרומאים. הקנאים האמינו בשחרור מן העול הרומי על ידי משיח מבית דוד.
-          בניגוד לכך, האיסיים האמינו בשני כוחות כמעט זהים בעוצמתם, אשר נלחמים על השלטון בעולם: אלוהים ובני האור נגד בליעל (השטן) ובני החושך. האיסיים חיכו לגאולה רוחנית, לניצחון הטוב על הרע.
-          הם רצו קרבה אמיתית בינם לבין האלוהים, ללא תיווך על ידי כוהנים או מלכים. הם שאפו לשלטון ישיר של האלוהים עליהם וחיכו למשיח, אשר יכריז על מלכות השמיים לאחר הניצחון הסופי על הכוחות האופל.
-          לסיכום: בתקופת בית שני היו קיימים שני רעיונות של דמות המשיח:
1)      משיח מבית דוד, אשר יביא את הגאולה המדינית, העצמאות מן הרומאים – רעיון הקנאים.
2)      משיח שיכריז על מלכות שמיים (גאולה רוחנית) לאחר שאלוהים ינצח את השטן – רעיון האיסיים שאומץ על ידי הנוצרים, אשר רואים את ישו כמשיח שמכריז על מלכות השמיים הקרובה.
-          האיסיים האמינו בגזירה קדומה, זאת אומרת שהיה קבוע מראש על ידי האלוהים מי יגאל ומי לא. כמובן, האיסיים ראו את עצמם בין הנבחרים... בניגוד לראייה הזאת, ישו טען שכל אחד יכול לנצח על ידי חזרה בתשובה את הרוע, שאיננו כוח חיצוני, אלא נמצא גם בתוכנו. הוא הדגיש שוב ושוב את החשיבות של תשובה וכפרה ופנה במיוחד אל החוטאים (מוכסים, זונות, חולים...), כדי לתת להם צ'אנס להינצל על ידי חזרה בתשובה. אצל האיסיים התשובה איננה רלוונטית, מכיוון שהגורל נקבע מראש.
-          ב"דרשת ההר" (Mt 5-7,27) ישו מפרט כיצד ניתן לזכות במלכות השמיים על ידי תשובה.
-          ישו כיפר במותו על גבי הצלב על עוונות העולם, במיוחד על החטא הקדמון, לכן לכל אחד יש סיכוי להיכנס למלכות השמיים לאחר שיחזור בתשובה.
-          אך, לאחר מותו של ישו, הבינו האנשים שלמרות הציפיות וההבטחות, מלכות השמיים טרם הגיעה. הם האמינו שהיא תבוא כאשר ישו ישוב שנית.
את הטיול נתחיל בתצפית מהר הצופים
 
תצפית מהר הצופים:
-          אמפיתיאטרון עם שמות התורמים לאוניברסיטה העברית. תצפית למערב על העיר העתיקה ולמזרח על מדבר יהודה. מומלץ לספר על תופעת "מדבר בצל הגשם".
-          מתחתנו האוניברסיטה המורמונית. ניתן לסייר במקום רק בליווי מדריך מטעם המורמונים.
 
הר הזיתים בנצרות:
-          בהר הזיתים התרחשו אירועים רבים בחיי ישו:
1)      החייאת לזרוס בבתניה – Joh 11,1-44
2)      המשיחה על ידי Maria Magdalena בבתניה – Joh 12,1-8
3)      כניסתו ממזרח לירושלים (בית פגי ובתניה) – Lk 19,28-40
4)      ישו קילל עץ תאנה, שלא נשא פרי (בתניה) – Mk 11,12-14
5)      ישו בכה על חורבן ירושלים, אותו הוא חזה (כנסיית Dominus Flevit) – Lk 19,41-44
6)      שהייה בהר הזיתים במשך השבוע האחרון לחייו, לימוד התלמידים והתבודדות (כנסייתPater     Noster/מערת Eleona) – Mt 24,1-25,46
7)      ישו התפלל כדי שהכוס (הסבל) תעבור מעליו. הוא הרגיש בודד, פחד והזיע דם. תלמידיו לא הצליחו להישאר ערים ולהתפלל איתו. מאוחר יותר יהודה איש קריות הסגיר אותו וחיילים רומים לקחו אותו בשבי. ישו ריפא את משרתו של הכהן הגדול, לאחר שפטרוס חתך את אוזנו עם חרב (כנסיית גת שמנים/כנסיית כל האומות/כנסיית היגון) – Lk 22,39-53
8)      העלייה לשמיים, 40 יום לאחר תחייתו מן המוות (כנסיית Augusta Victoria/כנסיית העלייה הרוסית/כנסיית מסגד העלייה) – Lk 24,50-53
-          בתקופה הביזנטית התקיימו 24 כנסיות בהר הזיתים, אד הן נהרסו בתקופת הכיבוש הפרסי בשנת 614. החל משנת 1099 הצלבנים הקימו את הכנסיות מחדש. לאחר גירוש הצלבנים על ידי סלאח א-דין, הוא לא החריב את הכנסיות, אלא הפך כמה מהן למסגדים. במאה ה- 19, בתקופה העות'מאנית נבנו מספר כנסיות חדשות, למשל כנסיית Augusta Victoria, כנסיית Pater Noster וכנסיית העלייה הרוסית. הבריטים המשיכו עם בניית הכנסיות והוספו גם כנסיות פרוטסטנטיות ואנגליקניות.
כניסתו של ישו לירושלים:
-          הכניסה מתוארת ב Lk 19,28-40 (ראה גם זכריה 9)
-          האנשים צעקו: "הושענא!" והכוונה היא ל"תגאל אותנו מן הרומאים!". ביוונית הפכה המילה ל- Hosanna. גם: שמו ישוע נובע מן המילה להושיע.
-          האנשים מקבלים אותו כמו מלך בכניסתו לירושלים: עם קריאות הושענא וכפות תמרים. הוא רכב על חמור, מה שנותן ביטוי לערך הצניעות והעוני. ישו איננו משיח מפואר וחזק, אשר בא לשחרר את היהודים מן הכיבוש הרומי, אלא הוא משיח שצריך לסבול ולמות.
-          הרומאים נחשבו כבני השטן, הרוע בהתגלמותו. היהודים לא יכלו להבין למה אלוהים מניח להם להצליח בעוד שעמו כפוף תחת שלטונם של עובדי אלילים.
-          הכוהנים ראו בישו מורד קנאי שהכריז על עצמו כמלך היהודים, מה שנחשב כהתגרות בשולטים הרומים. הם ראו בו "troublemaker", מנהיג קנאי ומורד, ולכן רצו להפטר ממנו לפני שיספיק להרגיז את הרומאים, שצפויים היו להעניש את כל העם.
-          הם ראו מספר עדויות למרדנות של ישו: הוא חזה את חורבן ירושלים והפך את שולחנות החלפנים בהר הבית. היה צורך בחלפנים, מכיוון שעל המטבעות הרומיים היו דיוקנאות, לכן הם לא היו מתאימים לקניית הקורבנות. החלפנים החליפו את המטבעות. ישו חגג את ליל הסדר יחד עם תלמידיו. ליל הסדר מסמל את המעבר מעבדות לחירות, כלומר גם היה יכול להיות מכוון נגד הכיבוש הרומי. ישו השתמש באלמנטים של ליל הסדר היהודי (מצה, יין, קורבן הפסח וחירות) ערבב אותם וייסד את טקס המיסה: הוא בעצמו כקורבן הפסח (שה תמים), שמכפר על עוונות האנושות. המצה והיין הפכו לגופו ולדמו של ישו.
-          הכוהנים האשימו אותו בגידוף וחילול השם אך לא יכלו לדון אותו למוות, לכן העבירו אותו אל הנציג הרומי Pontius Pilatus שבסופו של דבר שפט אותו למוות כמורד קנאי.
 
כנסייה ובית חולים Augusta Victoria בהר הזיתים
-          דמי כניסה לעלייה על המגדל (העלייה על המגדל מתאימה לאנשים ספורטיביים בלבד), שירותים
-          בשנת 1898 ביקר הקייסר הגרמני Wilhelm II יחד עם אשתו Augusta Victoria בארץ ישראל והבטיח לקהילות הפרוטסטנטיות הגרמניות להקים בהר הזיתים בית חולים לחולי מלריה ואכסניה לצליינים. בין השנים 1907-1914 נבנה המתחם עם הכנסייה ובית החולים.
-          הכנסייה מוקדשת לעלייתו של ישו לשמיים, אשר התרחשה לפי המסורת במקום כנסיית העלייה הרוסית או בכנסיית מסגד העלייה הסמוכות.
-          בתקרת הכנסייה, מעל העוגב נמצא ציור אשר מראה את הזוג Wilhelm II ו Augusta Victoria בבגדי צליינים, מחזיקים בידיהם דגם של הכנסייה. הזוג רצה לתקן את תדמית הנצרות, אשר הוכתמה על ידי מעשיהם האלימים של הצלבנים.
-          ציור נוסף מראה את כניסתו של ישו לירושלים.
 
הליכה ברגל לכנסיית Pater Noster (כ- 20 דקות)
 
כנסיית Viri Galilaei ("אנשי הגליל"):
-          המתחם שייך לפטריארכט היווני-אורתודוקסי. כאן גר הפטריארך היווני של ירושלים.
-          הכנסייה אינה פתוחה לקהל. אפשר לבקר רק בחצר.
-          לפי המסורת כאן ראו אנשי הגליל את ישו עולה לשמיים. בימי הביניים חשבו שהמקום היה "הגליל" וצליינים הגיעו לכאן במקום לגליל...
 
כנסיית Pater Noster:
-          כנסייה קתולית, דמי כניסה, שירותים
-          במתחם הכנסייה נמצאת מערה, שהייתה שייכת לכנסייה הביזנטית Eleona, אשר נחרבה בכיבוש הפרסי בשנת 614. לפי המסורת לימד ישו את תלמידיו בתוך המערה.
-          הרעיון של מלכות השמיים היה במקור רעיון יהודי ואומץ על ידי ישו והנוצרים. ישו הדגיש שכדאי לחזור בתשובה מכיוון שמלכות השמיים קרובה (Mt 4,17).
-          הרעיון של מלכות השמיים מוצא ביטוי גם בתפילת ה- Pater Noster ומעיד על השפעת האיסיים על ישו. בניגוד לאמירה בתפילה זו, הנוצרים רואים את מקום מלכות השמיים בשמיים ולא בעולם הזה.
 
כנסיית מסגד העלייה:
-          דמי כניסה: 5 ₪, אין שעות פתיחה מסודרות
-          לפי המסורת, בתוך הכנסייה נמצא הסלע ממנו עלה ישו לשמיים. על הסלע טביעת רגלו.
-          לכנסייה הביזנטית, אשר עמדה במקום, לא הייתה כיפה, מכיוון שלפי האגדה האבנים סירבו לחסום את המרחב דרכו ישו עלה לשמיים.
-          הכנסייה הנוכחית נבנתה בתקופת הצלבנים. על העמודים כותרות עם עבודת מקדחים אופיינית לצלבנים.
-          סלאח א-דין הפך את הכנסייה למסגד, מכיוון שגם עבור המוסלמים ישו נחשב לנביא.
-          ליד המסגד נמצאת מערה, אשר קדושה לשלוש הדתות. לפי כל דת קבורה דמות נשית אחרת בתוך המערה: חולדה הנביאה (מסורת מימי הביניים), Palgia או קדושה מוסלימית...
-          טבעות על הקירות: כדי למתוח יריעות צל מעל לחצר.

מצפה רחבעם:
תצפית על העיר העתיקה, אפשרות לרכב ולהצטלם על גמל.
 
קברי הנביאים חגי, מלאכי וזכריה:
- דמי כניסה
- המתחם נמצא בין מצפה רחבעם לבין כנסיית Dominus Flevit
- במתחם נמצאים קברים מתקופת בית ראשון בצורת חצי גורן
כנסיית Dominus Flevit:
-          כניסה ללא תשלום, שירותים, אסור להיכנס עם מכנסיים קצרים
-          שעות פתיחה: 8:00-17:00
-          במתחם נמצאות מערות קבורה וגלוסקמאות מתקופת בית שני. על הסלעים תחריט של צלב. אולי מדובר בקברים של אנשי קהילה יהודית שהאמינו בישו. נמצאו גם שרידים של כנסייה ומנזר ביזנטיים.
-          הכנסייה הנוכחית נבנתה בין השנים 1954-1955 על ידי האדריכל ברלוצי (Barluzzi) ושייכת למסדר הפרנציסקאנים. כיפת הכנסייה בנויה בצורת דמעה. צורתה ושמה של הכנסייה Dominus Flevit (לטינית: האדון בכה) מציינים את האירוע בו ישו בכה על ירושלים העתידה להיחרב (Lk 19,41-44).
-          בניגוד לכלל, הכנסייה פונה למערב לכיוון בית המקדש אשר ראה ישו מכאן. כנסיות נוספות, אשר פונות למערב: כנסיית הקבר, כנסיית סנט פטרוס ביפו.
-          בתוך הכנסייה על המזבח נמצא פסיפס, אשר מראה תרנגולת שפורשת את כנפיה על האפרוחים שלה. התרנגולת מסמל את ישו שמכנס את מאמיניו תחת חסותו.
 
כנסיית Maria Magdalena:
-          כנסייה רוסית-אורתודוקסית, שעות פתיחה מינימליסטיות: ימי שלישי וחמישי 10:00-12:00
-          הכנסייה נבנתה בשנת 1886 על ידי הצאר Alexander III. היא מוקדשת לאשתו של הצאר Alexander II, אשר קבורה במקום.
 
כנסיית גת שמנים/כנסיית כל האומות/כנסיית היגון:
-          הכנסייה הקתולית סגורה בין השעות 12:00-14:00. צריך לקחת זאת בחשבון, מכיוון שהאתר מהווה שיאו של הסיור עבור הצליין הנוצרי.
-          כניסה ללא תשלום, שעות פתיחה: 8:00-12:00, 14:00-17:00
-          לפי המסורת, כאן התפלל ישו כדי שכוס (הסבל) תעבור מעליו. הוא הרגיש בודד, פחד והזיע דם. תלמידיו לא הצליחו להישאר ערים ולהתפלל איתו. מאוחר יותר יהודה איש קריות הסגיר אותו וחיילים רומים לקחו אותו בשבי. ישו ריפא את משרתו של הכהן הגדול, לאחר שפטרוס חתך את אוזנו עם חרב (Lk 22,39-53)
-          מעבר לייסורים הגופניים, סבל ישו מבדידות ומן הניגוד המוחלט לקבלת הפנים הסוערת בכניסתו לירושלים. בהתחלה קיבלו אותו כמשיח עם קריאות הושענא ובסוף לעגו לו שיגאל את עצמו (Lk 23,37). עמיתיו עזבו אותו אחד אחרי השני, אפילו פטרוס התכחש לו. בדרך הייסורים (Via Dolorosa) ועל הצלב רק אביו שבשמיים נמצא איתו, אך המשפט האחרון של ישו ("אלי, אלי, למה עזבתני?!" – Mt 27,46) מעיד על כך שהרגיש כאילו הוא מת לבד לגמרי.
-          בניגוד לגברים, נשים המשיכו ללכת איתו גם בדרכו האחרונה ועמדו תחת הצלב: מרים אימו, Maria Magdalena ו Veronika. הנשים היו גם הראשונות שהגיעו לקבר הריק לאחר שקם מן המוות.
-          כנסיית גת שמנים נמצאת על שרידים של כנסייה ביזנטית. הפסיפסים הביזנטיים בתוך הכנסייה חודשו.
-          על התקרה מצוירים כוכבים – כמו בשעות הלילה כאשר ישו התפלל כאן.
-          הכנסייה נבנתה בצורת בזיליקה. באפסיס הראשי נמצא הסלע, לידו ישו התפלל והזיע דם.
-          הכנסייה מכונה גם כנסיית כל האומות, מכיוון ש-20 אומות תרמו לבנייתה.
-          הפסיפס בחזית הכנסייה מראה את ישו, מעליו אלוהים כאיש זקן. אחד המלאכים מחזיק את ליבו של ישו. לידו נמצאות קבוצות של אריסטוקרטים (שמאל) ואנשים פשוטים (ימין). על העמודים פסלים של ארבעת האוונגליסטים.
-          השם "גת שמנים" מעיד על מקום לגידול ועיבוד זיתים. עצי הזיתים במתחם הם בני מאות שנים. מכיוון שעצי זית מתחדשים כל הזמן, יכול להיות ש"אבות" העצים האלו עמדו במקום כאשר ישו חי. 
 
כנסיית קבר מרים:
-          כנסייה יוונית-אורתודוקסית, בנחל קדרון
-          מסורת קבר מרים לא נמצאת בברית החדשה. לפי האמונה הקתולית, מרים לא מתה אלא נרדמה (כנסיית ה- Dormitio מציינת את האירוע) ואחר-כך עלתה השמיימה. לפי האמונה האורתודוקסית והמונופיזיטית היא מתה ונקברה במקום בו נמצאת היום כנסיית קבר מרים.
-          הכנסייה נבנתה בצורת צלב. בתוכה נמצאים מזבחות של זרמים נוצריים שונים. קיימת גם פינה למוסלמים, מכיוון שבאסלאם ישו נחשב לנביא.
-          בתוך הכנסייה במורד המדרגות נמצא קברה של הנסיכה Melisanda. לפי המסורת, מולו נמצא קברו של יוסף.
 

גן הקבר
-          האתר הפרוטסטנטי נמצא ברח' דרך שכם, הכניסה ללא תשלום, שירותים
-          צריך לתאם את הביקור מראש (רצוי כחודשיים לפני). ההדרכה מתבצעת בשפות רבות על ידי מדריכים מקומיים. קיים חדר המתנה עם תה וקפה למדריכים שמחכים לקבוצתם עד שתסיים את הסיור בגן.
-          הפרוטסטנטים הגיעו לארץ ישראל רק במאה ה- 19, כאשר כל המקומות הקדושים היו תפוסים על ידי זרמים נוצרים אחרים. פרוטסטנטים לא אוהבים את אופי הפולחן בכנסיית הקבר ולכן חיפשו את קברו של ישו במקום אחר. בנוסף, הרבה פרוטסטנטים הטילו ספקות באותנטיות הקבר בכנסיית הקבר, מכיוון שהמקום נמצא בתוך חומות העיר (בניגוד למנהג היהודי לקבור מתים מחוץ לעיר). בדיעבד התברר, שבתקופת ישו, מקום כנסיית הקבר אכן היה מחוץ לחומה.
-          במאה ה-19, מצא קצין בריטי בשם גורדון מחצבה עם גבעה בצורת גולגולת וסבר שהיה מדובר בגולגותא, מקום צליבתו של ישו.
-          המקום מתאים למקום צליבה, מכיוון שלידו עוברת הדרך הראשית לדמשק והרומאים נהגו להעמיד את הצלבים דווקא במקום ציבורי כדי להרתיע. סביר להניח שהצלבים לא עמדו על ראש הגבעה אלא במורד.
-          באתר נמצא גם בור מים גדול שמכיל כמיליון ליטר. הוא הבור השלישי בגדלו שנמצא בירושלים. בור מים זה היה פעיל בתקופת ישו ומעיד על כך שהמקום היה גן, כלומר שטח חקלאי מעובד. בקרבת הבור נמצאה מערת קבורה יהודית מתקופת בית שני, אשר התגלתה בשנת 1867. שני הממצאים תואמים את התיאור בברית החדשה, לפיו ישו נקבר בגן בתוך קבר חדש שהיה שייך לאיש עשיר בשם יוסף הרמתי, אשר היה תלמיד של ישו בסתר (Joh 19,38-42). הקבר היה סגור על ידי אבן גולל. במקום רואים עדיין את תעלת האבן.
-          סביר להניח שהמקום היה אתר פולחני נוצרי כבר בעת העתיקה. בקיר ליד הקבר נמצא תחריט של שילוב בין צלב ועוגן – סמל נוצרי קדום, כמו כן שרידים של מבנה כנסייתי ואגן טבילה.
-          במאה ה-19 הארגון הנוצרי האנגלי "The Garden Tomb Association" קנה את המקום ומאז מתחזק אותו על בסיס תרומות.
 
 
 
 


עמוד ראשי  |  אודות  |   מפת אתר  |  הצהרת פרטיות  |  יצירת קשר
Drop Studio - דרופ סטודיו
© Drop Studio 2009
עיצוב אתרים, בניית אתרים - דרופ סטודיו.

תפריט מנהל



התנתק מהניהול

משרד התיירות רשות הטבע והגנים דידו סנטר טיולים בצפון
מורה דרך מדריך טיולים בגדי הריון שרת וירטואלי מלכה בגדי הריון